utorok 18. marca 2014

Ako sme prišli o možnosť mať kresťanského prezidenta


Publikované 17. marca na portáli www.postoy.sk

Výsledky 1.kola volieb prezidenta SR sú už oficiálne známe a som si istý, že náladu mnohých kresťanov vie najlepšie vyjadriť tak známa veta a najmä našimi športovcami používaná veta: „Škoda, boli sme tak blízko...“ Cieľom v tejto chvíli nie je analyzovať, ako dopadli jednotliví kandidáti, ale skôr sa zamyslieť nad tým, ako nám ušla možnosť mať konečne po 25 rokoch od pádu totality prezidenta, ktorý je zároveň aj praktizujúcim kresťanom. Pri všetkej úcte k doterajším prezidentom, prítomnosť na sv. omši na sviatok Sv. Cyrila a Metoda, či vyjadrenia o tom, že „veď som predsa tiež pokrstený“ majú ďaleko od prívlastku „kresťanský prezident“.
Na úvod trošku volebnej matematiky. Výsledky kandidátov, o ktorých môžeme bez väčších pochýb povedať, že sú z kresťanského prostredia (nemyslím tým, že majú „krst, birmovku a vyrastali v silne nábožnom prostredí”, ako sa svojho času vyjadril istý kandidát...) dopadli nasledovne.
  • Radoslav Procházka[1] dostal 403 548 hlasov (21,2 %)
  • Pavol Hrušovský získal 63 298 hlasov (3,3 %)
  • Ján Čarnogurský získal 12 207 hlasov (0,6 %)
Kresťanskí kandidáti teda dostali dôveru celkom 479 053 hlasov (25,1 %). A. Kiska, kandidát postupujúci do 2. kola volieb získal 455 996 hlasov (24,0 %), čiže o približne 23 000 hlasov menej. Toto sú fakty. Áno, môžeme povedať, že za týchto kandidátov nehlasovali len kresťansky založení voliči (najmä v prípade R. Procházku), ale rovnako je jasné, že isté, aj keď štatisticky nie rozhodujúce množstvo kresťanských voličov z rôznych dôvodov volilo iných kandidátov (G. Bárdosa, M. Kňažka a, áno, aj R. Fica).
Čo teda chýbalo R. Procházkovi k postupu do 2. kola? Zásadným dôvodom toho, že ani tento krát nebudeme mať kresťanského prezidenta, je predovšetkým nejednotnosť a chýbajúca schopnosť sebareflexie. Nemyslím si však, že v tomto prípade je chyba na strane voličov. Áno, je jednoduché kritizovať ľudí, že prečo volili tak a nie onak, prečo dávali hlas kandidátom, ktorých reálna šanca na postup do 2. kola a schopnosť poraziť v priamom súboji R. Fica bola mizivá. Od tohto by som sa však rád dištancoval a stojím si za názorom, že človek by mal v prvom kole volieb pri širokom spektre kandidátov v prvom rade voliť podľa svojho svedomia a nie ani srdca, či ani rozumu. O kompromisných riešeniach, či „voľbe menšieho zla“ môžeme uvažovať v situáciách, kde nie je na výber, ale nie v prvom kole volieb.
Koho nejednotnosť a neschopnosť sebareflexie teda kritizujem? Môj ukazovák mieri na zvyšných 2 kresťanských kandidátov, ktorí v prvom kole neuspeli. V prvom rade chcem povedať, že si hlboko vážim oboch za to, čo v prospech tejto spoločnosti a krajiny v minulosti vykonali. Avšak vo chvíli, keď mali jedinečnú možnosť pričiniť sa o to, že na Slovensku budeme mať konečne kresťanského prezidenta, obaja zlyhali. Možnosť mať nepopierateľnú zásluhu na tom, že kresťanský kandidát má veľmi reálnu možnosť stať sa prezidentom v stále viac sa sekularizujúcej spoločnosti, avšak oni to odmietli. Možnosť na sklonku svojej bohatej a v mnohom úspešnej politickej kariéry spraviť štátnické gesto, stiahnuť svoju kandidatúru a vyjadriť podporu kandidátovi s reálnou šancou na postup - R. Procházkovi. Inými slovami, osobný prospech bol pre nich väčším dobrom ako reálna možnosť mať v prezidentskom úrade kresťana.
Niekomu sa môže zdať, že v prípade postupu R. Procházku už automaticky predpokladám, že by zvíťazil aj v 2.kole. Som však presvedčený o tom, že by bol pre R. Fica náročnejším súperom ako A. Kiska. R. Procházka je akceptovateľný aj pre mnohých liberálne orientovanejších voličov, čo však neplatí opačne v rovnakej miere pre A. Kisku a jeho prípadnú podporu z kresťanských kruhov. R. Procházka navyše v nejednej debate dokázal, že argumentačne R. Fica jednoznačne prevyšuje a na rozdiel od A. Kisku má jasnú predstavu o svojom pôsobení v úrade a nie je tak jednoducho kompromitovateľný svojou minulosťou – hra „úžerníckou“ kartou je pomerne jednoduchý recept na úspech (bohužiaľ, na Slovensku je to tak...).
Je potrebné si uvedomiť, že politika je „umením možného“. Chápem, že pri voľbe prezidenta by si mnoho ľudí prialo vybrať toho ideálneho kandidáta, ale aj napriek svojmu mladému veku som sa v živote naučil, že len málokedy sa ocitneme v situácii, keď máme na výber úplne ideálnu možnosť. Veľakrát sa ocitáme v situácii, keď musíme zľaviť zo svojich požiadaviek, aby sme dosiahli želaný cieľ – samozrejme, nie za cenu kompromitácie vlastného svedomia – je potrebné pohybovať sa len v mantineloch, ktoré nám naše svedomie povoľuje. Som presvedčený, že z vyše 75 tisíc hlasov, ktoré získali P. Hrušovský a J. Čarnogurský, by minimálne tých, v konečnom zúčtovaní chýbajúcich, 52 tisíc hlasov R. Procházka získal. A o tom, prečo by mal následne v 2. kole proti R. Ficovi reálnu šancu na úspech, som už písal.
Vraví sa, že o víťazoch a porazených často rozhodujú len detaily, či malé rozdiely. Ak by sa J. Čarnogurský a P. Hrušovský niekoľko dní pred voľbami zriekli kandidatúry a vyjadrili svoju podporu R. Procházkovi, na záver ich nepochybne úspešného politického životopisu by si mohli hrdo napísať „vďaka mojej podpore sa prezidentom SR stal kresťanský kandidát“. Namiesto toho však zvíťazilo ich ego a absencia sebareflexie, ktoré im pridali do pomyselného CVčka spojenie „neúspešný kandidát na prezidenta SR“. Ich osobná porážka sa však stáva aj porážkou všetkých kresťanov na Slovensku. Nádej, že by sme mohli mať konečne kresťanského prezidenta, sa rozplynula... Dovidenia o (dúfajme) 5 rokov.
Michal Krčméry


[1] O názoroch R. Procházku na závažné kultúrno-etické témy sa už napísalo viacero článkov. Bez ohľadu na akúkoľvek (des)interpretáciu jeho vyjadrení, o ktorú sa niektorí pokúšajú, sa dlhoročne vyjadruje o potrebe ochrany života od počatia ako aj výsadnom postavení manželstva ako zväzku jedného muža a ženy, ktoré by mal štát takto chrániť.

sobota 16. novembra 2013

O úlohe a postavení právnika v spoločnosti

Lebo aj teraz je svet plný figúrok, ktoré ostošesť, zaštítené ochranou stáda a bez schopnosti predvídať a mať zásady, súhlasia s hocičím. Figúrka je nebezpečný človek, pretože si myslí, že za nič nemôže, že tamhore vyššie sú činitelia, ktorí za neho myslia, rečnia, plánujú, za neho rozhodujú, za neho nesú zodpovednosť. ... figúrka je teraz výplodom pokrytectva našich čias ...” (D. Tatarka Démon Súhlasu)
V týždni keď si pripomíname Nežnú revolúciu, ktorá menila osudy nás všetkých sa iste nie náhodou na pôde Právnickej fakulty Trnavskej Univerzity v Trnave uskutočnil workshop na tému „Úloha a postavenie právnika a právničky v spoločnosti“. Worskhop, ktorý ponúkol odpoveď mladých študentov práva na Tatarkovu výtku o figúrkach v spoločnosti a figúrkach medzi právnikmi. Dovoľte mi preto pár žurnalisticko-osobných poznámok .
Celá akcia bola rozdelená do troch sekcií, (i) známy právnici o práve, (ii) známi ne-právnici o práve, (iii) neznámi právnici o práve. Nebudem Vás nudiť detailmi o časoch, počtoch ľudí, či niečím podobným. Hneď k obsahu vypovedanému i k tomu implicitnému.
V prvom bloku (známi právnici o práve) vystúpila Dr. Eliška Wagnerová, Dr. Ján Hrubala a Dr. Ján Havlát. Okrem svojich motivácií stať sa právnikmi popísali zaujímavé dilemy, pred ktorými ako právnici a ľudia stáli. A počas tohto celého rozprávania bolo možné u každého identifikovať ten spomínaný nepriamo vypovedaný obsah.
Wagnerová sa nebála povedať, a skutočne veľmi priamo, že právnik má byť čestný človek, že Masarykovo nebáť sa a nekrást nie je len floskulou, ktorá sa dobre kde tu cituje. Že česť a étos stojí v pozadí každého človeka, pri otvorení spisu, pri hľadaní spravodlivosti, túžby po spravodlivosti. Ukázať charakter nie je slabinou, vidieť veci v kontexte doby, bojovať a hľadať pravdu je poslaním človeka, o to viac právnika. Otázka vnútorných vzorcov, ktoré nás vedú k rozhodnutiam je mierou zodpovednosti i povinnosti každého (mladého) právnika. Nie je to legenda ani fráza z prvého ročníka štúdia. Hrubala dodal s prosbou o opomenutie patetického tónu, že nevyhnutná je snaha o vytesnenie vnútornej zloby, že jednoducho treba bojovať proti vlastnej zlobe, zlomyseľnosti a pomstychtivosti, aby bol človek slušným právnikom. Slušného právnika od neslušného neodlišuje to, že ten prvý nemá zlé “pohnutia mysle” a druhý áno, ale to, že ten prvý sa im nepodriadi, zápasí s nimi a vyhráva. Vstup do interakcie ľudských vzťahov z titulu moci preto nikdy nesmie byť násilím a osobnou pýchou, naopak má byť ukážkou pochopenia pre čaro jazýčka na váhach spravodlivosti. „Buďte lepší ako iní, pracujte viac a tvrdšie“ na prvý pohľad lacná fráza z treťotriedneho motivačného plátku bola ale z úst Havláta úplným opakom. Medzi poctivým výkonom svojho povolania a úspechom nie je škodoradostná dichotómia, naopak jedno by malo byť a môže byť samozrejmosťou druhého.
Druhým blokom (známi ne-právnici o práve) sa niesla uvoľnenejšia atmosféra. Predsa len Ľuba Lesná a Zuzana Mistríková nezápasia každodenne s paragrafmi, či zmluvami, čo však neznamená, že nezápasia s právom, či o právo. Ich posolstvo bolo tak viac abstraktné, zamerané na celú spoločnosť, ktorú ako osoby z mediálnej oblasti sledujú, vidiac dopady masy paragrafov na hlavy jednotlivcov.
Mistríková zatiahla ihneď na pomyslenú hlbinu, a to odkazom na vnútornú logiku i systematiku každého jedného zákona. Miesto argumentačných metód, či vetnej konštrukcie, nastupuje fungovanie zákona a jeho spoločenská reflexia, ktorá je tým čo rozhoduje o kvalite právneho poriadku. Paradoxne, i keď dnes toľko hanení, právnici sú podľa Mistríkovej nevyhnutným elementom zdravo fungujúcej spoločnosti. Lesná otvorila debatu o napísanom a žitom, o právnom štáte na papieri a tom, ktorý sa pri Svätom Jure stretol s realitou (únos Mikuláša Kováča ml. pozn. autor). Hodnotový systém, ktorý je prítomný v spoločnosti je obrazom i zrkadlom aj pre právnikov. Právnici o svoje skutočné miesto budú bojovať, častokrát i s médiami, politikmi a ďalšími, ktorí ich vykresľujú ako spoločenské zlo. Slušnosť, morálka, cnosť i človečina bola spoločným prvkom oboch blokov.
V treťom bloku (neznámi právnici o práve) vystúpili mladí študenti a študentky, ktorí sa popasovali s obrazom právnika ako mladého gaunera, ktorý zarába veľa peňazí. Opäť sa skloňovala slušnosť, nevyhnutnosť zmeny, ale nie tej megalomansko-populistickej, skôr naopak vnútornej, ktorá vychádza od jednotlivcov, ktorá pretvára svoje okolie, a tak prispieva k blahu komunity. Ideál pravdy, spravodlivosti a dobra nesmie zostať pred bránami právnických fakúlt. Študenti volali po jeho vstupe dovnútra. Ochota byť na seba prísny, ale zostať morálne čistý nie je na výsmech, je zaujímavá. Hodnoty majú stále svoju cenu, i keď potrebujú svojich nositeľov. Túžba po učiteľoch, ktorí skutočne formujú kladie jasne pomenované nároky i na fakultu.
Úprimne treba povedať, že autorovi tohto príspevku sa dostalo radosti byť spoluorganizátorom tejto udalosti. Nadšenie ľudí, ktorí chcú ponúkať alternatívu oproti obrazu dravých žralokov, ktorí chcú priložiť ruku k dielu je motiváciou. Verejne známe osoby, ktoré sa ospravedlňujú, že z časových dôvodov sa nemôžu podujatia zúčastniť, hoci téma je dôležitá, či ľudia, ktorí ponúkajú svoj voľný čas a peniaze, je záväzkom nevzdávať boj o ideál spravodlivosti, ideál slušnosti, ideál normálnosti. A odpoveď študentov, ktorí chcú byť slušnými, ktorí nesúhlasia s ľahšou cestou, je nádejou, že obraz o práve, ktorý je dnes ponúkaný svetu nie je jednofarebne čierny.
Tatarkov Démon súhlasu spomenutý v úvode upozorňuje na figúrky. Figúrky ticho súhlasiace s čímkoľvek, figúrky nasledujúce obraz fatamorgány na púšti. Ale tu zrazu stojí opozícia, zastúpená každou generáciou, povolaním i schopnosťou, ktorá odpovedá: „Nie, ďakujeme nemáme záujem.“ Komunita, ktorá má potenciál prerásť spoločnosť.
Workshop o úlohe a postavení právnika v spoločnosti, ktorý sa uskutočnil na pôde Právnickej fakulty Trnavskej Univerzity v Trnave je toho dôkazom. Že ľudia nerezignovali, že boj sa ešte neskončil, že etika patrí na právnické fakulty a nielen tam, ale i do každodenného života.


Úprimné poďakovanie patrí vedeniu Právnickej fakulty Trnavskej Univerzity v Trnave, menovite prof. Helene Barancovej a Dr. Martine Gajdošovej, taktiež Dr. Patrikovi Príbelskému rovnako i Dr. Márii Kolíkovej, Dr. Jaroslavovi Daniškovi  a všetkým ďalším, ktorý akýmkoľvek spôsobom priložili ruku k dielu a tak pomohli s organizáciou.
Juraj Šeliga, KAN3/Trnava

streda 28. augusta 2013

O stratenom raji

Paradise lost
Pre študenta je vždy veľkým potešením, keď sa mu dostáva pozornosti od svojho učiteľa. Je to o to väčšie potešenie, ak je učiteľ nielen akademik, ale i človek s veľkým srdcom. Čaro tohto zážitku malo možnosť prežiť pred niekoľkými dňami pár študentov, ktorí sa zúčastnili seminára s Dr. Carrollom (alebo nám familiárne známym pod menom Bill) na tému John Milton a jeho dielo Paradise Lost.

Bill nás priviedol na cestu medzi nebom a peklom, odvekým bojom medzi dobrom a zlom, pokušením, pádom a návratom na cestu k blaženosti. Milton nie je čítanie, ktoré si človek vezme do autobusu (i keď proti gustu niet žiadny dišputát), skôr naopak, vyžaduje si sústredenosť a často i dodatočné vysvetlenie. Vykresľuje prečo a hlavne ako na svet prichádza zlo, nemá strach pustiť sa po tenkom ľade opisu prvotného hriechu. Nie obmedzený obrazmi, skôr naopak, veľmi reálne vykresľujúci  vnútornú realitu s ktorou sa borí každý z nás, ľudsky, zarývajúc sa hlboko do psychiky človeka. 

Satanova pýcha, Adamov strach a Evina ješitnosť to je cesta po ktorej vstupuje ticho, pod rúškom božstva zlo ako ho poznáme. Milton nám nenavráva, že je nevyhnutne jasné a čierno - biele, naopak je skryté v našich najbežnejších túžbach po uznaní, sebarealizácii, prvenstve, urážajúce majestátnosť Stvorenstva.

Pokoj a poriadok Edenu konfrontovaný so strachom a pachuťou pekla. A peklo je to, čo Satan vzýva, keď sa pozerá na ticho raja, smútok je to, čo prináša do chrámu radosti. Mučený vnútorným bojom medzi pokorou a pýchou. Pokúšaný odvahou ľutovať a bláznovstvom vzdorovať, to je Miltonov Satan, ktorý trúchli v bránach raja, strýznený, plný vzdoru rozhodujúc sa zahubiť človeka a pomstiť sa Stvoriteľovi.

Bláznovstvo vzdoru a ochota radšej zomrieť ako žiť, je obraz, ktorý pomáha chápať prečo Milton kladie taký dôraz na každé osobné rozhodnutie jednotlivca. Alebo budete ako Boh a zomriete alebo budete stvorením, rešpektujúc Jeho autoritu a budete žiť, to je ponuka. Poznajúc dejiny Milton poznamenáva, akoby to bolo samozrejmé, že je tu Syn, ktorý sa obetuje, ktorý zvíťazí.

Nuž aj taký bol týždeň pár študentov, sprevádzaných Cnostným starcom z Oxfordu snažiacim sa mládeži zakričať Miltonovo stratené posolstvo: Pozor je tu poriadok večný, trvalý, nemenný, ktorý nemožno oklamať, či obísť. Pamätaj!

Juraj Šeliga

KAN3

utorok 13. augusta 2013

Krakow- viac ako krowky

Po pol roku v Kolumbii a následných 3 mesiacoch v Indii som sa cítila nasýtená, priam až presýtená cudzinou a tak som sa rozhodla plánovanú 3 mesačnú letnú stáž v Rusku zrušiť. Predo mnou bolo celé leto... 


Vrátila som sa teda k mailu od rektora Martina s ponukami letných škôl a dúfala, že aspoň niektoré termíny prihlášok budú ešte otvorené. Objavila som tam Tertio Millenio Seminar on the Free Society, 3 týždňovú letnú školu v poľskom Krakove. Letná škola bola zameraná na prehĺbenie dialógu medzi študentmi z USA a Kanady a študentmi z postkomunistických krajín strednej a východnej Európy. Témou tohto  dialógu malo byť sociálne učenie Cirkvi o demokracii a slobodnej spoločnosti pričom predmetom štúdia bola hlavne encyklika Jána Pavla II  Centessimus Annus. Téma sa mi pozdávala, v Krakove som ešte nebola, finančne to bolo okrem cesty plne hradené, jediným háčikom bolo, že deadline bol už na druhý deň. Hneď som im napísala a poprosila ich o predĺženie deadlinu, zalovila v kolégiovských textoch o slobodnej spoločnosti, prelistovala Milla, Tocquevilla, Marxa.., napísala eseje a čakala na verdikt. Pre neinformovanosť a nezáujem slovenských študentov s konkurenciou nebol problém. Prihlásili sme sa len 2, pričom to tá druhá na poslednú chvíľu zrušila a tak som 1. júla do Krakova vycestovala sama.

Zišla sa nás tam celkom pestrá skupinka z Poľska, USA, Kanady, Litvy, Ruska, Ukrajiny a Slovenska. Bývali sme priamo v  historickom centre (aj keď po roku v kaštieli je ťažké byť nadšená z ubytovania).  Doobeda sme mali prednášky, poobede diskusné bloky alebo výlety po okolí a potom spoločné večere v luxusných krakovských reštauráciách.
Najviac sa mi páčili prednášky prof. Hittingera , ktorého eseje sme čítali aj v Kolégiu. Bol plný energie a keďže to bola letná škola, chodil na prednášky v rifloch a trekových sandáloch. Tiež mi bolo cťou stretnúť významného autora a katolíckeho teológa Georga Weigela, ktorého prednášky boli zamerané hlavne na význam osobnosti Jána Pavla II v dejinách postkomunistických krajín. Ďalšie prednášky boli o ekonómii (tam som sa moc nechytala) a tiež o bioetike. V diskusných skupinkách sme podrobne rozoberali jednotlivé časti encykliky Centessimus Annus. Zaujímavá bola rôznorodosť perspektív vzhľadom na pestrosť krajín a ich dejín.
Počas poobedných výletov sme navštívili pútnicke miesta ako Čenstochová,  Sanktuárium Božieho Milosrdenstva či rodisko Jána Pavla II., historické kaštiele a katedrály, židovskú štvrť a synagógu, pôvodnú Shindlerovu továreň, židovské múzeum aj Osvienčim. Boli sme aj splavovať Dunajec na hranici so Slovenskom a keď sme na niekoľko metrov prekročili slovenskú hranicu, všetci sme kričali: KIA KIA SLOVAKIA! 
Večery sme trávili vychutnávaním krásneho Krakova a ochutnávaním poľského piva. Nechýbalo ani divadlo, koncerty, tradičná poľská veselica, židovský rockový koncert či latino party.

Moje 3 týždne v Poľsku som si vychutnala plnými dúškami. Organizátori sa o nás perfektne starali a rečníci šírili nadšenie pre budovanie skutočne slobodnej spoločnosti založenej na správnych morálnych hodnotách. Skvelé boli aj večere v krakovských reštauráciách v ktorých nám popri jedení hrali a spievali poľskí umelci. A samozrejme, domov som si okrem milión nových myšlienok, nadšenia a skrípt vzala nové medzinárodné priateľstvá. Stretávka bude zaručene v roku 2016 na dňoch mládeže v Krakove.
Na to, aká to bola kvalitná letná škola a že bola kompletne zdarma (plus sme dostali vreckové na osobné výdavky) je až smiešne, že sa na ňu z celého Slovenska prihlásili len 2 študenti. Snáď ich bude aj vďaka tomuto článku budúci rok viac J

Viac info: http://seminar.tertio.pl/

Katka Kostyálová
KAN3

streda 17. júla 2013

Katolická charizmatická konference, Brno

Charizmatici, však ich poznáte. Kto chce kávu – ruku dolu! Máte stres z okolitých odpadávajúcich ľudí, osoba stojaca vedľa vás (zatiaľ čo vy ako jeden z mála sedíte) sa vám prihovára divným jazykom, drží vás za plece a akoby to nestačilo plus bonus - dáva vám nevyžiadaný feedback. Keď ste rozhodnutý odísť ešte sa vás niekto pri vchode opýta či poznáte Ježiša a teda či už ste spasený alebo zatiaľ nie. Obzeráte sa, cítite sa ako niekde v blázinci a považujete svoju skúsenosť s Duchom Svätým za dostatočnú alebo lepšie povedané - za nedostatočnú (FX).
Tak o tomto charizmatické hnutie nie je a rovnako ani každoročne usporadúvaná Katolická charizmatická konferencia v Brne.  V tomto článku by som vám chcela predstaviť podujatie, ktoré považujem za hodné povšimnutia.
KATOLICKÁ CHARIZMATICKÁ KONFERENCE  ( http://konference.cho.cz/ )
Kde:  Brno, Výstaviště
Kedy : 10.-14.07.2013, najbližšie sa bude konať 9.-13.07.2014
Čo: prednášky, chvály, sväté omše, spoločenstvo, zaujímaví ľudia ... Konferencia? Duchovná obnova? Dovolenka? Asi pre každého niečo iné, alebo z každého rožku trošku.
Pre koho? Konferencie sa zúčastňujú malé deti, teenageri, mladí, starší a starí ľudia, alebo aj celé rodiny, slobodní, sobášení, zasvätení – kompletná vzorka životných stavov. Počula som o 620 deťoch od 4 rokov ktoré boli spolu s rodičmi tento rok na konferencii a to nehovorím o tom veľkom množstve bábätiek, ktorých nosili maminky na rukách a ockovia naháňali po brnenskom výstavisku – tam sa už 7 rokov táto konferencia koná a bude tam aj budúci rok. Účastníkov konferencie bolo cca 3000, je to v Čechách veľmi obľúbená „akcia“, zúčastňujú sa jej aj mnohí Slováci. Je to veľké podujatie, kto má problémy s veľkým množstvom ľudí pod jednou strechou by to tam mal ťažké - no dá sa na to zvyknúť, veľkosť brnenského výstaviska ako aj pavilón F v ktorom obvykle býva hlavný program poskytuje dostatok miesta pre zachovanie osobnej zóny ;). Myslím, že táto konferencia je primárne určená pre veriacich, nie neveriacich ľudí. Nie je to evanjelizačná akcia, ale skôr katechetická - predpokladá aspoň nejakú vieru v Boha zjaveného v kresťanstve. Netvrdím však, že aj neveriacemu človeku nemôže niečo dať.
Ako to tam funguje? Konferencia pozostáva zo spoločných ranných chvál, prednášky, obeda a prestávky, poobednej prednášky (či prednášok), svätej omše, večere a  nejakého večerného programu- buď nejaké divadelné a hudobné predstavenie, svedectvá, prípadne prednášky na nejakú zaujímavú tému mimo hlavnej témy konferencie. Á to som ešte nespomenula. Konferencia sa celá nesie v duchu jednej témy, nejakého konkrétneho úryvku z evanjelia, tento rok to bol príbeh o Zachejovi a jeho stretnutí s Ježišom (Lk 19, 1-10) http://www.biblia.sk/sk/ekumenicky/lukas/19 . Danú tému vám prednášajúci rozoberú z rôznych pohľadov, každý sa zameria viac na nejaký iný aspekt „problému“ tej ktorej state z Písma.
Pre deti od 4 rokov prebieha vo vedľajšom pavilóne G paralelný program – detská konferencia, ktorú majú vo všeobecnosti deti naozaj rady ako som si to mohla na nich všimnúť, venujú sa im tam mladí dobrovoľníci, ktorí robia deťom program, aby sa ich rodičia mohli spokojne zúčastňovať prednášok s vedomím, že o ich deti je postarané.
Na konferencii si tradične vypočujete prednášky Kataríny Lachmanovej  (http://www.ktf.cuni.cz/KTF-160.html), Vojtecha Kodeta   (http://www.vojtechkodet.cz/), a prednášky ďalších obmieňajúcich sa prednášajúcich. Každý rok je pozvaný aspoň jeden zahraničný hosť s dobrým menom ;) – minulý rok to bol Daniel Ange (http://cs.wikipedia.org/wiki/Daniel_Ange) , tento rok Charles Whitehead (http://mojpribeh.sk/pribeh/charles-whitehead-viete-ako-velmi-vas-boh-miluje/ ).
Eee a o čo tam teda vlastne ide? Celosvetové hnutie Katolíckej charizmatickej obnovy (ktoré je vlastne usporiadateľom tejto konferencie) má za cieľ  otvorenie sa Duchu Svätému, aby sa mohli v súčasnom živote obnoviť dary Ducha Svätého. Teda zdá sa, že také príklady správania, ktoré som načrtla v úvode by k takémuto niečomu aj sedeli. No jo. Ale vôbec to nie je také extrémne a dokonca – predstavte si – ani divné. Charizmatizmus v Cirkvi vôbec nie je o polohe tela, či o počte vyslovení Božieho mena v cudzom jazyku pri modlitbe, ani o intenzite zapálenia sa pre vec v mimike a gestikulácii. Charizmatická obnova ako hnutie, ale aj podujatie Katolícka charizmatická konferencia v Brne je o stretnutí s Bohom, o prijatí Ducha Svätého, o obnove kresťanského života, o raste poznania a porozumenia Svätého písma, ktoré vám sprostredkujú dovolím si povedať uznávané autority českého aj svetového kresťanstva celkom prijateľnou a nenútenou formou. Katolíckej charizmatickej konferencie v Brne som sa tento rok zúčastnila druhý krát a odporúčam to. Už tradične konferencia začína v stredu večernou svätou omšou a končí  poludňajšou omšou v nedeľu toho istého týždňa. Nie je však nutné byť na konferencii od začiatku do konca. Prídete kedy chcete a kúpite si vstupenku na konferenciu len na daný deň. Dátum konania najbližšej konferencie je už známy – 9.- 13.júl 2014.  Bližšie informácie o programe, cenách podujatia, o ubytovaní a strave môžete nájsť na stránke http://konference.cho.cz/ .

Prečo som rada, že som tam bola? Počula som vynikajúcu prednášku kňaza Aleša Opatrného na tému " Jak moc lze předat víru v rodine". Jeho prvá veta bola: " No moc to nelze." :) Hlavná myšlienka: úlohou rodičov je vychovať pravdivého, ohľaduplného človeka a nie hajzlíka prešpikovaného katechizmom. Najdôležitejšie a najúčinnejšie pre predanie viery svojmu dieťaťu sú vlastný príklad a modlitba.
Prednáška Aleša Opatrného bola vynikajúca čo do obsahu aj formy.
Vo všeobecnosti prednášajúci na konferencii boli veľmi počúvateľní. Záznamy z konferencie bývajú dlhé obdobie  vysielané na TV Noe, tak si môžete niektú z prednášok odchytiť.

Diana Slováčiková

streda 15. mája 2013

Malta


Pohľad na Maltu z okna lietadla ma prekvapil. Nečakala som toľko zelene a myslela som si tiež, že bude menšia.... hops, tak to bola ešte len Sicília. O pár minút sme už naozaj pristávali na Malte a ja som nevidela nič iné, len jednu malú, nažltlú, kamennú dosku.
Malťania si doma prírodu neužijú. Malťanka Elena sa ma s detským očakávaním v očiach dospelej ženy opýtala, či o rok, keď príde na Slovensko, bude môcť ísť do lesa. S radosťou som jej to sľúbila, aj keď som mala asi taký pohľad ako Malťania keď sme ich hneď po príchode žiadali aby nás čo najskôr zaviedli k moru.

V júli 2010 som sa stala spolu s ešte niekoľkými mladými eRkármi účastníčkou mládežníckej výmeny slovenského eRka a maltskej organizácie ZAK. Keďže sa blíži dovolenková sezóna a možno ktorési KANča plánuje odchytiť nejaký ten last minute, oprášila som spomienky a svoj starý smečkársky blog a chcem sa s vami aspoň v skratke podeliť o svoje zážitky z týždenného pobytu na Malte.
    Táto krajinka ma očarila svojou uzavretosťou a srdečnými vzťahmi obyvateľov k sebe samým, aj k nám – cudzincom z kontinentu. Hoci mi tam veľmi chýbali naše kopce a príroda všeobecne, Malta svojim návštevníkom má čo ponúknuť. Na 7 dní určite.

   Čo bolo na Malte zaujímavé? - názvy budov. Každý dom má svoje meno. Vila Harmony, Serenity, Monte Casino a rôzne ženské mená sú zamurované vedľa vchodových dverí, často spolu so soškami Matky Božej, či celej Svätej rodiny. Nie sú to mená vlastníkov domu, ale mená dané domu samému. Myslím, že to bol Antonio, ktorý nás vtipne informoval o tom, aký je rozdiel medzi maltskými mestami a mestami v iných krajinách. Tak napríklad na Slovensku začiatok i koniec mesta označujú tabule vzdialené od seba aspoň niekoľko desiatok metrov, zatiaľ čo na Malte označuje hranicu medzi dvomi mestami jeden strom. Naozaj, Malta je taká malá krajina, že sa vám môže veľmi ľahko stať, že sa budete nachádzať v dvoch mestách súčasne. Skúste si na takomto území postaviť dom a vyhnúť sa administratívnym problémom J.

   Riešenie dopravy na Malte je nemenej zaujímavé. Kdekoľvek sa chcete dostať a nemáte vlastný dopravný prostriedok, na dopravu slúžia žlté autobusy. Hoci by ste sa chceli odviezť do konkrétneho mesta a nežijete v hlavnom meste, autobus vás odvezie najskôr tam – do Valetty, v ktorej môžete prestúpiť na autobus smerujúci do vášho cieľa. Predstavte si, že by ste chceli cestovať z Banskej Bystrice do Popradu, no museli by ste ísť najskôr do Bratislavy. Absurdné, však? Na Malte to nie je veľký problém, keďže má 316 km2 a najdlhší prierez Maltou má len 27 km.

   Oficiálnych obyvateľov Malty je okolo 400 000, avšak tento malý ostrovný štát má v súčasnosti veľký problém s príchodom afrických obyvateľov, ktorí sa nelegálne vyloďujú, väčšinou bez akýchkoľvek dokladov a majetku. Pred dvomi rokmi sa podľa slov našich priateľov každý deň počas leta na pobreží Malty vylodilo priemerne 200 afrických černochov. Väčšina z nich zaplatí za cestu do Európy celým svojím majetkom. Malta je bezradná pretože zatiaľ na zastavenie príchodu týchto utečencov nenašla riešenie a s týmto problémom im nedokáže pomôcť ani Európska únia. Pre maltskú kultúru je to veľký problém, pretože sa nezriedka stáva, že sa ocitnete v autobuse v ktorom je jediný beloch - vy. Všetci sa obávajú, že ostrov bude čoskoro „viac čierny ako biely“ a že sa vo svojej domovine Malťania začnú cítiť ako cudzinci. Vzhľadom na veľkosť maltského ostrova a počet obyvateľov je to naozaj veľký problém.
   Teraz trochu k jedlu. Poznáte Kinnie? Je to tmavý nealkoholický nápoj, ktorý sa svojou zaužívanosťou dá prirovnať k našej kultúre pitia Kofoly. Chutí zaujímavo - asi ako ušný maz s bublinkami. Znie to pejoratívne, no nič prirovnateľnejšie som nenašla. Je bublinkavý a horký.   Na Malte varia chutne. Častá je zelenina, syry, ryby,.. pripomínalo mi to trochu taliansku kuchyňu, no vraj je šmrncnutá aj Gréckom, Francúzskom, Anglickom a arabskou kultúrou.  Malťania si robia večerné pikniky na pobreží, pri ktorých nechýbajú plastové stoly a stoličky, lampáše a samozrejme chutné jedlo a víno... romantika.

   Ešte spomeniem festy. Počas letných mesiacov každý víkend oslavuje niektoré mesto svojho svätého patróna spôsobom festy. Kostol v meste je vysvetielkovaný ako americké domy na Vianoce a dlho do noci je otvorený pre návštevníkov. Obyvatelia mesta z okien vyhadzujú malé papieriky a robia neskutočný neporiadok, oslavujú - žiaľ myslím, že je to pre nich skôr kultúrna udalosť ako náboženská slávnosť. Festu uzatvára veľkolepý ohňostroj, ktorého popolné zvyšky mne a asi všetkým prítomným Slovákom viackrát popadali do očí. Nie ktovie čo.

   Keď sa budete chystať na návštevu Malty, musíte si kúpiť adaptér do zásuvky- inak váš mobil či notebook zostane vybitý. Keďže Malta bola anglickou kolóniou, okrem červených telefónnych búdiek tam majú aj tento druh odlišnosti. Tiež neodporúčam jesť zmrzlinu ktorej cena je niekedy aj 10násobkom tej našej a veru pokiaľ nie ste zberateľom zmrzlinovej chuti o nič zaujímavé neprídete. Nezabudnite, že voda z vodovodu na Malte v žiadnom prípade nie je pitná (aj keď ma Elena opravila, že to tak nie je – trvám na tom, skúste si obliznúť ruku po sprchovaní) a že zakladať na pláži vatru a púšťať papierové lodičky na more je prísne zakázané. A nezabudnite si užiť maltský pokoj!


Diana Slováčiková

piatok 15. marca 2013

O prezidentovi a človeku





Predstavme si situáciu, že prezident podpíše zákon na základe ktorého bude možné zhabať niekomu majetok a to z dôvodu, že štát chce cez jeho pozemok postaviť diaľnicu. Ono, ona to nie je až tak ťažká predstava, pretože prezident skutočne takýto zákon podpísal a ten bol následne (až po dvoch rokoch) zrušený Ústavným súdom. Bolo by to spravodlivé?

Poďme ale ďalej, predstavme si situáciu, že môžete byť vysťahovaný zo svojho bytu, pretože štát Vás aktuálne a veľmi akútne potrebuje ako traktoristu niekde na opačnom konci republiky, pričom vôbec nie je podstatné, že ste predtým robili advokáta. Rovnako, ako príklad vyššie i toto sa dialo s podpisom prezidenta. A dnes o tom hovoríme, ako o veľkej nespravodlivosti a krivde, pričom čiastočne majú aspoň tú majetkovú krivdu zmierniť reštitúcie.

Nuž a do tretice si predstavme, štát Vás vyhlási za polovičných občanov, ktorí nemajú rovnaké práva ako ostatní občania a prinúti Vás alebo štát opustiť dobrovoľne, alebo násilne a to vo vagóne. Samozrejme ani v tomto prípade nejde o to, či ste ekonóm alebo riaditeľ veľkého závodu alebo baník. Bolo by to spravodlivé?

Prečo o tom hovorím? No v skutku preto, pretože pravda si zaslúži byť pomenovaná nahlas. A to nielen kvôli nebezpečenstvu sebaklamu, ale i kvôli neúcte k druhým, dnes už zosnulým a zodpovednosti za spoločnosť samotnú.

A o akej pravde to hovorím? O pravde o našich prezidentoch.

Gašparoviča kritizujeme za slovné lapsusy, za kauzu Čentéš, či Zákon o jednorazových opatreniach pri výstavbe diaľnic. Kritika je oprávnená a zaslúžená.

Husák a Svoboda a iní. Tých ani nekritizujeme na úrovni Gašparovič, Schuster a spol., pretože sme absolútne presvedčení, že išlo o tak veľký útlak a neslobodu, že každému je jasné ako to s nimi bolo.

Ostáva Tiso - najmä o ňom má byť tento príspevok.

Tisa nazývame (dnes veľmi distingvovane) rozporuplná postava našich dejín. Nemal na výber, vraj bola taká doba a keby sa nerozhodol pre štát roztrhali by nás iné štáty. Súhlas, možno to tak bolo. Ale, čo to na veci mení?! Referujúc krátkymi historickými faktami – Hitler vydieral a hral hru, ktorá mu vyšla. Iste mal moc, za ním stál strach a pod. Ale bol to vydierač a na to netreba zabúdať. Vydieral zlom.

Tiso sa rozhodol, a my vzhľadom na situáciu a vedomosti, ktoré máme nemôžeme ustúpiť do neurčitej pózy.

Nechcem začať citovať z jeho prejavov, ktoré sú zaznamenané. Poznáte ich. Viete ako postupoval, viete kam odvážal židov. A to je hlavný problém. Ako možno pochybovať o prezidentovi, ktorý vlastných občanov posielal na smrť! (sic!) Že to inak nešlo? A to je problém, či argument? Ak je možné vyviniť sa zo smrti?!

Štátom?!

Nie je to trochu Kajfášov argument – radšej jeden (v tomto prípade viacerí) za štát namiesto národa/štátu samotného?

Kňaz?!

Tiso, ktorý vyznamenal na námestí v Banskej Bystrici nemeckých vojakov po zásahu v Kľaku a Ostrom Grúni. Tiso, ktorý sa nepridal na stranu Slovenského národného povstania.
Tiso, ktorý utiekol do Švajčiarska.

Ak Vám chýba téza na začiatku, tak prichádza na konci  - Tiso nie je rozporuplná postava našich dejín. Tiso bol zlý prezident, ktorý zlyhal a nie raz.

A na záver ešte jedno je potrebné doplniť. To že ho považujem za zlého prezidenta, neznamená, že ho súdim ako človeka. Na to by sme mali pamätať tiež. To bude robiť niekto Iný.

Prečo takáto úvaha?
Lebo tento víkend nebudeme jediní, ktorí budú pochodovať. My so spomienkou na život oni so spomienkou na smrť.
Lebo občas počujeme dezinformácie od ľudí, od ktorých by sme to skrz funkciu a postavenie nečakali.
Lebo je neúctivé zabudnúť.

Juraj Šeliga